W naszej szkole, każdego roku uroczyście  obchodzone są święta majowe. Tegoroczne działania, poświęcone tej ważnej tematyce odbywały się zdalnie oraz stacjonarnie, a różnorodność form i metod pracy była niezwykle bogata. Mimo pewnych ograniczeń udało się osiągnąć zamierzone cele.

Uczniowie utwierdzili się w przekonaniu, że Zamek Królewski w Warszawie to nie tylko symbol polskiej władzy monarchicznej, ale także matecznik polskiego demokratyzmu. To właśnie w zamkowych izbach przed wiekami odbywały się sejmy walne, a dziś na trasie zwiedzania odnaleźć można wiele dzieł sztuki i ciekawych pamiątek, nawiązujących do tradycji polskiego parlamentaryzmu. Ich śladami podążali uczniowie podczas wirtualnej wycieczki: „Historia prosto z Zamku.”

Kto jest autorem tekstu Konstytucji? Czy powstał on jednego dnia? Jak wyglądał przebieg obrad Sejmu Wielkiego w dniu 3 Maja 1791 roku? Co wspólnego z tym wydarzeniem ma Jan Matejko, malarz z zupełnie innej epoki? Na te i inne pytania, uczniowie uzyskali odpowiedź dzięki LEKCJOM PO KRÓLEWSKU.

Dla klasy II i klasy III adresowae były zajęcia:

  • Rejtan – na ratunek Polsce. Historia bohatera sprzed  
  • Pierwsi w Europie. Nowoczesny dokument z 3 Maja.

Natomiast dla klas IV – VIII:

  • Jak rządzono kiedyś? Z historii polskiego parlamentaryzmu.
  • Tadeusz Rejtan bohaterowie i zdrajcy na obrazie Jana Matejki.
  • „Zgoda sejmu to sprawiła…”, czyli o Konstytucji 3 Maja.

Ponadto na lekcjach języka polskiego, historii, plastyki, techniki, godzinach wychowawczych, zajęciach z edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele przeprowadzili zajęcia związane tematycznie z Dniem Flagi Narodowej i rocznicą uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

Jedne z nich – „Flaga, godło, hymn” przypominały, jak dbać o symbole narodowe. Inne – „Wiwat Król kochany! Wiwat Sejm, wiwat Naród, wiwat wszystkie Stany!”przybliżyła historię Konstytucji 3 Maja.

Zainteresowaniem cieszyły się również WYSTAWY przygotowane przez bibliotekę szkolną. Można było przeczytać oryginalny tekst ustawy rządowej z 1791 r., poznać ojców konstytucji i dowiedzieć się wielu ciekawostek.

Samorząd Uczniowski oraz Szkolny Klub Wolontariatu zaprosili społeczność szkolną do wzięcia udziału w wirtualnym apelu, z okazji obchodów świąt majowych. Opracowali dwie prezentacje:

  • „Majowe święta” przeznaczoną dla klas II-IV, która zawierała przystępnie podane informacje na temat Święta Pracy, Dnia Flagi RP oraz Święta Konstytucji 3 Maja.
  • „Z kart historii” dla starszych uczniów, poświęconą w całości Konstytucji 3 Maja. Uwzględniała wiadomości na temat tła historycznego, uchwalenia, autorów, obchodów i znaczenia.

Uczniowie, w  kreatywny sposób zaprezentowali również własny pomysł oddania czci barwom narodowym.Inwencja twórcza nie zmalała w czasie pandemii i przerosła wszelkie oczekiwania. Prace różnią się techniką wykonania, jednak każda z nich jest cennym przykładem kultywowania tradycji patriotycznych w naszej małej Ojczyźnie. Udało się wykonać ciekawe dekoracje i gadżety: polską flagę, godło, kotyliony, kwiaty, zakładkę do książki, a nawet przygotować biało-czerwony deser. Uczniowie pamiętali, bywywiesić flagę w oknie, na balkonie lub przed wejściem do budynku. Z dumą prezentowali się w białych i czerwonych barwach.Wzięli również  udział w akcji: „Podziękowania dla pracujących.” Zadanie polegało na przygotowaniu kartki z życzeniami i podziękowaniami dla osób, którepracują, a biorąc pod uwagę pandemię, często jest to praca z narażaniem swego zdrowia i życia dla innych.

Dzięki podjętym inicjatywom, wszyscy mogli poczuć się, jak jedna biało-czerwona drużyna. Mieli wspólny cel oraz wykazali się postawą godną naśladowania, dając czytelne świadectwo patriotyzmuwobchodach majowych świąt iprezentowaniu swych pomysłów.

Serdecznie dziękujęuczniom za zaangażowanie, a pracownikom szkoły za wpajanie uczniom  szacunku  dla godła, hymnu, flagi, języka polskiego.Dzięki działaniom zainicjowanym w naszej szkole przez nauczycieli: Tomasza Kisiołka, Izabelę Kubiak, Małgorzatę Orzeszek i Andżelikę Wróblewską,  młodzi Polacy uczą się poszanowania dla tradycjii symboli narodowych, kształtują w sobie poczucie narodowej tożsamości.

 

Krystyna Wilczek – dyrektor szkoły