Zajęcia pozalekcyjne koła matematyczno-informatycznego,  które 20. lutego przeprowadziła p. Beata Drozdowska – nauczycielka matematyki w szkole, były otwarte dla rodziców uczniów kl. VII oraz dla nauczycieli. Ich celem było zaprezentowanie nowoczesnych metod nauczania oraz korelacji międzyprzedmiotowej. Były też odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018. Współczesny nauczyciel ma za zadanie stwarzać warunki sprzyjające uczeniu się, motywować ucznia do pracy, ułatwiać mu uczenie się. Słowo uczyć znaczy organizować przestrzeń edukacyjną aktywności dla uczniów. Musimy pamiętać, że nauczyciel schodzi na drugi plan, jest tylko trenerem.

Wprowadzanie nowoczesnych technologii do edukacji szkolnej jest nieuniknionym krokiem w ewolucji edukacji w szybko zmieniającym się współczesnym świecie.  Nowoczesne metody pracy w szkole to przede wszystkim aktywizujące uczniów. To one sprawiają, że uczeń samodzielnie rozwiązuje problemy, jednak przy pomocy i pod nadzorem nauczyciela prowadzącego zajęcia. Rola nauczyciela ogranicza się do wskazania kierunku działania. Jednak to uczeń musi znaleźć rozwiązanie problemu na podstawie dostarczonych mu przez nauczyciela materiałów.

Nie wyobrażamy sobie w dzisiejszych czasach edukacji bez wykorzystania komputerów i Internetu, choćby z tego względu, że w coraz większej liczbie dziedzin naszego życia wykorzystujemy komputery i umiejętność korzystania z zasobów internetowych.

Metody problemowe to metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy, oparte na twórczej aktywności poznawczej i polegające na rozwiązaniu problemów (W. Okoń).

Do metod problemowych należą metody aktywizujące, których przykładem są gry dydaktyczne. To one łączą w sobie elementy zabawy, nauki i zdrowego współzawodnictwa, jest atrakcyjnym uzupełnieniem treści merytorycznych. Pełnią ważną role w kształtowaniu pojęć i utrwalaniu zdobytej wiedzy.

Gry dydaktyczne spełniają ważne funkcje wychowawcze. Uczą poszanowania przyjętych norm. Umożliwiają współdziałanie. Sprzyjają uspołecznieniu. Uczą wygrywania jak i przegrywania, pobudzają do zainteresowania przedmiotem. Doskonalą umiejętność podejmowania decyzji, opracowywania strategii, wnioskowania.

Zajęcia pozalekcyjne koła matematyczno-informatycznego,  które przeprowadziłam 20. lutego otwarte były dla rodziców uczniów kl. VII i nauczycieli. Ich celem było zaprezentowanie nowoczesnych metod nauczania oraz korelacji międzyprzedmiotowej. Były też odpowiedzią na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018 tj.: wdrażanie nowej podstawy programowej w kl. VII; spiralny układ treści nauczania poprzez utrwalanie i powtarzanie materiału; podniesienie jakości edukacji matematycznej i informatycznej; pokazanie korelacji międzyprzedmiotowej matematyki i informatyki; szersze stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK), w celu zwiększenia kompetencji i umiejętności cyfrowych uczniów na przedmiotach innych niż informatycznych np. tj. matematyka.

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości matematycznych, wykorzystano gry interaktywne z wykorzystaniem tablic interaktywnych „Szalone liczby”, „Puzzle”, „Punkty w układzie współrzędnych”  (https://szaloneliczby.pl/), (https://www.thatquiz.org/pl ), „Podzielność  liczb”,  dwie gry planszowe „Rozpoznajemy czworokąty” i „Kółko – krzyżyk” oraz materiały zawarte na portalu www.matzoo.pl gdzie uczniowie rozwiązywali zadania online o różnym stopniu trudności. Większość ćwiczeń odbywała się z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, która skutecznie wpływa na utrzymanie całkowitego skupienia uczniów podczas zajęć. Uczniowie pracowali w grupach gdzie niezwykle ważna była współpraca, umiejętność podejmowania decyzji i zdrowej rywalizacji między grupami.

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zawodzie nauczyciela jest sprawą niezwykle ważną. Przez cały okres mojej dotychczasowej pracy zawodowej, wysoko ceniłam sobie możliwości współpracy z innymi nauczycielami. Wcześniej bardzo chętnie korzystałam ze wskazówek bardziej doświadczonych pedagogów. Obecnie mając za sobą prawie 23 letni staż pracy zawodowej, sama dzielę się wiedzą i własnymi doświadczeniami z innymi w podejmowaniu różnorodnych działań. Poprzez pełnienie funkcji opiekuna stażu nauczyciela kontraktowego, opiekuna praktyki studenckiej, systematycznie prowadziłam zajęcia otwarte dla nauczycieli i rodziców. Poprzez upowszechnianie i promowanie własnych doświadczeń, form i metod pracy pozytywnie wpływamy zarówno na jakość pracy szkoły, ale przede wszystkim atmosferę w pracy i kontakty interpersonalne w gronie pedagogicznym. W atmosferze sprzyjającej wymianie spostrzeżeń, poglądów i wniosków pracuje się lepiej. Często rodzą się nowe, ciekawe pomysły wykorzystywane potem w pracy z uczniami.

Podsumowując. Nie może być mowy o skutecznej edukacji bez zaangażowania nowych technologii. Innowacyjne metody nauczania, w tym korzystające z technologii informacyjno-komunikacyjnych z pewnością wymagają od nauczycieli nabycia nowych umiejętności, ale cyfrowa edukacja, umożliwiająca uczniom życie we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, to potencjał i jedyny możliwy krok w ewolucji edukacji zgodny z postępem cywilizacyjnym. Wiedza i umiejętności zdobyte przez uczniów z użyciem nowoczesnych metod i ze wsparciem nowoczesnych technologii są dużo bardziej trwałe i efektywne.

Zobacz galerię zdjęć: