Szkoła nasza aktywnie włączyła się w tegoroczne obchody 78 rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, które odbyły się  19 kwietnia 2021r. Akcję: ŻONKILE, wspierali w tym roku także jej nowi ambasadorzy i ambasadorki: Bartosz Bielenia, Katarzyna Zielińska, Kayah, Magdalena Boczarska oraz Mariusz Szczygieł.

 W geście solidarności, społeczność szkoły podjęła wiele inicjatyw w związku z akcją#ŁączyNasPamięć#AkcjaŻonkile.Tegoroczna edycja jest szczególna z uwagi na pandemiczne okoliczności. Większość działań przeprowadzono zdalnie. Jednak niektóre odbyły się w szkole, w ścisłym reżimie sanitarnym.

Muzeum POLIN przygotowało bogatą ofertę edukacyjną, która w dużej mierze została wykorzystana na lekcjach historii, godzinach wychowawczych i innych zajęciach edukacyjnych.

W tym roku,nie tylko upamiętniliśmy wybuch powstania w getcie warszawskim, lecz także podkreśliliśmy rolę, jaką odegrały w nim kobiety. Żydówki w czasie powstania organizowały kuchnie ludowe, kolportowały nielegalną prasę, opatrywały rannych, były łączniczkami oraz walczyły z bronią w ręku.

Po raz pierwszy Muzeum Polin przygotowało materiały skierowane do klas I – III. Specjalnie dla tej grupy wiekowej powstały dwa opowiadania. Najmłodsi uczniowie wysłuchali opowiadania Zofii Staneckiej „Pamięć drobinek” orazJustyny Bednarek „Historia z pewnej ulicy”. Dzięki przekazanym treściom, poruszone zostały takie tematy jak: empatia, sprawiedliwość, strata, pamięć.Uczniowie uczyli się rozpoznawać i nazywać własne emocje, które mogą pojawić się w trakcie pracy z trudnym tematem, jakim jest wojna. Wykonali również prace plastyczne, zachęcające do czytania omawianych tekstów oraz autorskie projekty żonkili w grafice komputerowej.

W niedzielne przedpołudnie mogli przenieść się w światJosimyFeldschuh, młodej pianistki i kompozytorki z warszawskiego getta. Znakomita pianistka Emilia Sitarz przedstawiała jej utwory, a także zaprosiła dzieci do wspólnej zabawy z Joasimowymi koralikami. Młodym melomankom i melomanom przydały się nitka, makaron oraz apaszka, chusta lub szal, za którymi mogły schować buzię. Wydarzenie dostosowane było do potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu.

Dla klas IV – VI powstał film:„Będę pisać” w reżyserii Hi-Story. Są w nim ukazane losy dwójki żydowskich nastolatków przed wojną i w trakcie wojny.Film uzupełniły karty pracy, które uczniowie wykonali pod kierunkiem nauczyciela historii.

Premiera filmu:„Muranów – Dzielnica Północna,”adresowanego dla uczniów klas VII-VIII, cieszyła się dużym zainteresowaniem.Materiał w stylistyce youtuberskiej przedstawia historię Muranowa, dawnej dzielnicy żydowskiej w Warszawiei jej mieszkańców. Po projekcji filmu, uczniowie podjęli dyskusję na temat głównej bohaterki Ali, młodej Żydówki, która zabierała widzów w podróż po różnych miejscach Muranowa. „W sukience i mundurze”tokolejna  filmowa opowieść o bojowniczkach autorstwa Katarzyny Jankowskiej adresowana dla najstarszych uczniów.

Na zakończenie wydarzeń związanych z rocznicą wybuchu powstania w getcie, społeczność wysłuchała koncertu Pawła Szamburskiego i Joanny Halszki Sokołowskiej:„Córki, matki, robotnice.” 

W organizacjęwszelkich działań chętnie zaangażowali się członkowie Samorządu Uczniowskiego i Szkolnego Koła Wolontariatu, przygotowując prezentację multimedialną pt.: „Kobiety w powstańczej narracji”. Wszyscy uczniowie przygotowali papierowe ŻONKILE, symbol pamięci wydarzeń z wiosny 1943 r. dzięki ostatniemu przywódcy zrywu Markowi Edelmanowi, który rokrocznie składał bukiet żółtych kwiatów pod Pomnikiem Bohaterów Getta w rocznicę wybuchu powstania. Na uwagę zasługuje również bogata pod względem treści gazetka tematyczna.

Symboliczne ŻONKILE, przesyłaliśmy 19 kwietnia wirtualnie wśród społeczności szkolnej, a także na znak pamięci do okolicznych szkół,instytucji, przyjaciół szkoły.

Zachęcamy również do skorzystania w przyszłości z materiałów, które znajdują się w bibliotece szkolnej. Niektórzy uczniowie mieli już okazję pobrać pamiątkowe plakaty.

W związku z udziałem w akcji, dyrektor szkoły i nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach,wpisujących się w program obchodów rocznicy. 7 kwietnia2021r. odbyło się spotkanie online zorganizowane przez czytelnię Polin:„Jak rozmawiać z dziećmi o zagładzie?”,Pragmatycy i wizjonerzy – polscy Żydzi i ich dziedzictwo” – rozmowa z osobami, które pracowały w zespole Marka Edelmana. Kolejnym ciekawym wydarzeniem był udział w wykładzie dr hab. Marcina Napiórkowskiego „Powstanie: Klucz do polskiej mitologii narodowej”. Nauczyciele potwierdzili również swój udział w debacie: „Rola cywilnego oporu w powstaniu w getcie warszawskim”, która odbędzie się 25 kwietnia 2021r.

Dziękujemy całej Społeczności szkolnej za udział i zaangażowanie oraz p. Marioli Koperskiej za pomoc w przygotowaniu ekspozycji stałych.

 dyrektor szkoły:  Krystyna Wilczek

szkolni koordynatorzy: TomaszKisiołek, Izabela Kubiak, Małgorzata Orzeszek