Uczniowie naszej szkoły wybrali się 25 lutego 2020 r. ze specjalną wizytą do Zamku Królewskiego w Warszawie.

Celem wycieczki był udział w lekcjach muzealnych. Klasy I – III uczestniczyły w zajęciach pod tytułem: „Spacerkiem po zamku”, a klasy V- VIII – „Portret króla jegomości”.

Uczniowie przybliżyli sobie informację o różnych rodzajach wizyt u króla np. audiencja, wizyta prywatna.Następnie przypomnieli wiadomości o Stanisławie  Auguście, który był znakomitymznawcą sztuki. Nie tylko popierał działalność artystów, lecz również zasłynął jako kolekcjoner.

galerii malarstwa,mogli podziwiać między innymi obrazy z jego kolekcji, książki, rzeźby. Odbyli podróż śladem najpiękniejszych i najcenniejszych obrazów z zamkowej galerii. Na ich przykładzie poznali gatunki malarstwa i ich cechy charakterystyczne, a także różne techniki malarskie. Dowiedzieli się o ośrodkach, w których powstawały obrazy i o twórcach tych dzieł. Zobaczyli prawdziwe perełki, m. in. dzieła Rembrandta van Rijn „Dziewczyna w ramie obrazu”  (znana też jako „Żydowska narzeczona”) i „Uczony przy pulpicie”.

Podczas zajęć zastanawiali się również, czym jest arcydzieło, oraz rozmawiali o idei kolekcjonerstwa, jako początku tworzenia współczesnych muzeów. Chętnie wypowiadali się na temat własnych kolekcji.

Wędrówka po wybranych salach była doskonałąokazją do rozmowy o życiu codziennym i prerogatywach władzy królów polskich. Uczniowie, po zajęciach, potrafili rozszyfrować symbolikę wystroju sal zamkowych oraz określić zakres władzy królewskiej. Zapoznali się ze znaczeniem ceremoniału dworskiego i zachowań wobec króla. W sali balowej odbyła się profesjonalna nauka ukłonów oraz indywidualny pokaz nabytych umiejętności. Wszyscy spisali się doskonale.

Szczególne wrażenie wywarła na wszystkichsala tronowa, w której można podziwiać oryginalny fotel. Zaplecek i podniebie tronu zdobi 86 orłów w koronie – godła Rzeczpospolitej. Każdegoorła haftowano specjalną techniką, dzięki której część brzuszna była wypukła. Natomiast do wielu elementów architektonicznych używano specjalnych bardzo cienkich, wykonanych w złotym kolorze karteczek,które nanoszono na poszczególne elementy specjalnymi pędzelkami. Efekt olśniewający.

Byliśmy też w królewskiej sypialni. Charakter tego miejsca określa elegancka, wykonana z cisowego drewna boazeria, delikatna dekoracja tkaniny obiciowej oraz obrazy malowane przez Marcella Bacciarellego. Wszyscy zwrócili też uwagę na rozmiar łóżka. Zaskoczyła nas niewielka długość, lecz dowiedzieliśmy się, że w dawnych czach sen odbywał się w pozycji siedzącej.

Pobyt na zamku zakończył  się  projekcją 3 filmów, które krok po kroku przenosiły uczniów w czasie. Pierwszy z nich nawiązywał do epoki średniowiecza, kolejny traktował o powstaniu warszawskim i bombardowaniu lotniczym we wrześniu 1939 roku, a ostatni opowiadał o powojennej odbudowie Zamku Królewskiego. Następnie, w tajemniczej atmosferze zamku, uczniowie odnajdywali uratowane fragmenty dawnej budowli,wykorzystane przyjej odbudowie.

Zwiedzanie tej imponującej budowli i ciekawe zajęcia zaliczymy z pewnością do kolejnych, udanych wycieczek o walorach edukacyjnych.

Następnym punktem programu była coraz bardziej popularna forma aktywności fizycznej, która dostarczyła uczestnikom wielu niezapomnianych wrażeń. Po profesjonalnej rozgrzewce pod okiem instruktora, uczniowie korzystali z szeregu atrakcji. Były to m.in. ścieżki akrobatyczne, kosze do wsadów, trampoliny sportowe oraz baseny wypełnione gąbkami.

Pobyt w Hangarze 646 w Warszawie sprzyjał wyrabianiu nawyku aktywnego spędzania wolnego czasu, rozwijaniu zainteresowania sportem, a przede wszystkim uświadomił wszystkim, że skoki na trampolinie to nie tylko wspaniała zabawa, ale również doskonałe ćwiczenie dla mięśni nóg i lepszego samopoczucia.

A w drodze powrotnej spotkała nas miła niespodzianka – gratisowy posiłek.

Serdecznie dziękujemy Wychowawcom za opiekę oraz Rodzicom za wszelką pomoc i udział w wycieczce.

 Organizatorzy wycieczki:

Izabela Kubiak,

Małgorzata Orzeszek