„Prawa dziecka a problemy współczesnego świata”

„Prawa dziecka a problemy współczesnego świata”  pod takim hasłem w naszej szkole obchodzono tegoroczny Tydzień Europejski.

Idea organizowania Tygodnia Europejskiego w naszej szkole ma już siedemnastoletnią tradycję. Tydzień Europejski wpisany jest na stałe w kalendarz roku szkolnego. Gospodarzem imprezy corocznie jest Szkolny Klub Młodych Europejczyków, który przygotowuje program całego tygodnia. Opiekunem klubu – od początku jego powstania – jest Beata Drozdowska.

W programie tegorocznego Tygodnia poruszano problemy dzieci we współczesnym świecie tj.: bieda, niedożywienie, wykorzystywanie dzieci do pracy, współczesne niewolnictwo dzieci. A także problemy dotyczące dzieci w Europie tj.: zagrożenia niesione przez portale społecznościowe a także radzenia sobie z agresją i przemocą. Promowano tolerancję, integrację, szacunek dla różnorodności, otwartość na inne kultury. Uczyli się jak przeciwstawiać się mowie nienawiści w sieci.

Wszyscy zgodnie twierdzimy, że każdemu dziecku, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia, przysługują takie same prawa – prawa dziecka. Gdy mówimy o prawach dziecka to zawsze mówimy o prawach człowieka. To one były głównym celem Tygodnia Europejskiego 2019.

Poprzez udział w Tygodniu uczniowie uświadomili sobie jak wygląda życie ich rówieśników w innych krajach. Jak często łamane są prawa dzieci, które sa umiwersalne na całym świacie i to panstwo powinno stać na straży ich przestrzegania. Uczestnicy Tygodnia przypomnieli sobie prawa dziecka zapisane w Konwencji o Prawach Dziecka tj. prawo do troskliwej opieki, wychowania w rodzinie, własnego światopoglądu, ochrony przed wyzyskiem itp.  Dowiedzieli się, że w wielu miejscach na świecie te prawa są nagminnie łamane od wielu lat. Osoby dorosłe wykorzystują fakt, iż dziecko jest od nich słabsze fizycznie, psychicznie i emocjonalnie.

Uczniowie uczestniczyli w zajęciach poświęconych wykorzystywaniu dzieci do pracy. Dzieci, które pracują w warunkach ekstremalnie niebezpiecznych. Zarabiają na życie zbierając odpadki. Wskakują na jadące śmieciarki, by znaleźć rzeczy, które można sprzedać i w ten sposób pomóc rodzinie. Poznali codzienność dzieci w krajach ubogich jaką jest brud, bieda, angażowanie się w niebezpieczne zajęcie zakazane prawem.

Innym ważnym problemem we współczesnym świecie – poruszanym w Tygodniu Europejskim – był temat niewolnictwa dzieci, które jak się okazuje dotyczy około 400 milionów dzieci na świacie. Dzieci te, zamiast być otoczone troską rodziców, bawić się i chodzić do szkoły, pracują  jako niewolnicy. Zmuszane do pracy biciem i torturami. Wykujące bardzo niebezpieczne dla ich zdrowia prace.

Oprócz łamania praw dziecka, młodzież, szczególnie w tzw. krajach zachodnich, dotykają też inne problemy. Są nimi m.in. brak akceptacji wśród rówieśników oraz stres związany ze szkołą. Temu tematowi również poświęcony był tegoroczny Tydzień. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach poświęconych tolerancji i inności. Poznali postać nastoletniej Ninnoc, która czuła się inna od swoich rówieśników. W której walczyły przeciwstawne tendencje – z jednej strony nie chciała dopasowywać się za wszelką cenę do otoczenia, z drugiej – obawiała się odrzucenia, którego doświadczała już wcześniej. Brak akceptacji wśród rówieśników, stres z tym zwiazany często jest przyczyną sięgania po używki tj. alkohol, papierosy, narkotyki…

Kolejnym problemem dotyczacym współczesne dzieci i młodzież to wszelkie zagrożenia niesione przez niezwykle łatwy dostęp do Internetu, w którym młodzież spędza coraz więcej czasu. Internet jest bardzo przydatnym narzędziem dla współczesnego człowieka, wielu ludzi nie wyobraża sobie życia bez niego. Jednak ostatnio stał się również główną formą spędzania czasu wolnego. Istnieje wiele różnych portali społecznościowych. Zainteresowanie nimi stale rośnie.

Podczas Tygodnia Europejskiego omawiano zagrożenia niesione przez portale społecznościowe. Analizowano zachowania w internecie, które są przejawem przemocy. Zwrócono uwagę na wulgarne wypowiedzi, obrażanie innych osób, publikowanie w Internecie ośmieszających fotografii lub filmów, upublicznianie wizerunku, nazwiska, włamanie na profil w serwisie społecznościowym, na bloga, nękanie przez Internet.

Tego rodzaju działania często sprawiają, że kilka osób wirtualnie znęca się nad kolegą z klasy. Co bardzo ważne, przemoc w sieci przenosi się z czasem do rzeczywistości poza nią. Łatwiej jest zacząć od zachowań przemocowych w Internecie, a z czasem przenieść je na tzw. twardą rzeczywistość. Internet pozwala na stopniowe wejście w zachowania przemocowe – najpierw można polubić czyjeś agresywne komentarze, potem samemu coś napisać, przerobić zdjęcie „dla beki” itp, itd…

Uczniowie dowiedzieli się, jak reagować na takie przejawy przemocy, komu zgłaszać to co ich niepokoi. Uświadomili sobie jak ważne jest zebranie dowodów przestępstwa tj.: wiadomości, zdjęć, listy połączeń telefonicznych, zrzutów z ekranów itp.

Przykładów łamania praw dziecka we współczesnym świecie jest bardzo duzo. Nie dotyczą one jedynie krajów ubogich czy przeżywających wewnętrzne konflikty. Również w krajach rozwiniętych, dzieci i młodzież często są narażane na krzywdę ze strony dorosłych. Rodzice są tak zajęci pracą, że nie mają czasu dla swoich dzieci, a ich dziwne zachowania lub nastrój lekceważą stwierdzeniem burza hormonów. Samo przyjęcie Konwencji Praw Dziecka nie rozwiąże problemów dzieci i młodzieży. Dorośli muszą zrozumieć, że dziecko jest istotą bezbronną i tylko z ich pomocą ma szansę na bezpieczne życie . Powinni również pamiętać i postępować według zasady, którą głosił Janusz Korczak „Nie ma dzieci – są ludzie”. Dlatego Tydzień Europejski był doskonałą okazją do zwrócenia uwagi na prawa dziecka w kontekście współczesnych problemów na świecie.